Τετάρτη 10 Ιουνίου 2009

Η "μελέτη" που... "ξεγέλασε" την Ευρωπαϊκή Ένωση και που δικάστηκε στο ΣτΕ στις 11-06-2008

Εισαγωγή...

Σε αυτή την ενότητα θα προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε με απλά λόγια τα σχέδια και τις μελέτες που κατατέθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση για το "Αλιευτικό Καταφύγιο" όπως μετονομάστηκε πλέον η παράλογη "επέκταση - επισκευή" του κακοσχεδιασμένου "μεγάλου μόλου" του Απόλλωνα. Αυτή θα είναι και η τελευταία ονομασία που θα βαφτίσουν οι "νονοί" του, το έργο. Ο τίτλος "Αλιευτικό Καταφύγιο", κατέληξαν ότι είναι ο ιδανικότερος στην προκειμένη φάση (Γ' ΚΠΣ 2000-2006), αφού τους δίνει το "πράσινο φως" για να αποσπάσουν τα απαραίτητα Ευρωπαϊκά κονδύλια από το 3ο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, μιας και από ό,τι φάνηκε η Ευρώπη ήθελε να επενδύσει χρηματικά στην ανάπτυξη της Αλιείας με αυτό το οικονομικό "πακέτο". Οι πονηροί βέβαια Έλληνες, είχαν επινοήσει τα "βαφτίσια".......

Θυμίζουμε εγκυκλοπαιδικά ότι τα Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης (ΚΠΣ) σε βάθος χρόνου ήταν:

  • Α' ΚΠΣ 1990 - 1995: Με χρήματα από αυτό έγινε παράνομα ο ΒΙΟ.ΚΑ. Απόλλωνα το 1993.
  • Β' ΚΠΣ 1994 - 1999: 1η "απόπειρα απόσπασης χρημάτων" για "επέκταση - επισκευή" ενός καταστροφικού έργου για τον Απόλλωνα - αφού ο "μεγάλος μόλος" είχε γίνει χωρίς μελέτη και ήδη είχε προκαλέσει μπάζωμα και καταστροφές. Η προσπάθεια απέτυχε γιατί...παραήταν παράνομη και παραμόνευε ο εισαγγελέας....
  • Γ' ΚΠΣ: 2000 - 2006: 2η "απόπειρα απόσπασης χρημάτων" αυτή τη φορά για..."κατασκευή Αλιευτικού Καταφυγίου" που όπως θα δούμε στην ουσία πρόκειται και πάλι για την ίδια επέκταση - επισκευή του επικίνδυνου κακοσχεδιασμένου και αναποτελεσματικού "μεγάλου μόλου".

Όπως λοιπόν, θα δούμε στη συνέχεια, η "Μελέτη Αλιευτικού Καταφυγίου" δεν είναι τίποτα παραπάνω από μία πιο "ευπαρουσίαστη" και ΤΥΠΙΚΑ (και μόνον τυπικά) πληρέστερη "μελέτη επισκευής - επέκτασης" του σημερινού, κακοσχεδιασμένου και επιζήμιου "μεγάλου μόλου".

Πρόκειται λοιπόν για ένα "κολάζ" της μελέτης του 1999 με νέες προσθήκες όπως "περιβαλλοντική μελέτη" και "ακτομηχανική μελέτη"
και με λίγο αλλαγμένα σχέδια αποκλειστικά και μόνο ως προς τις διαστάσεις του έργου !!!

ΚΑΙ ΕΔΩ ΕΡΧΕΤΑΙ ΤΟ ΑΠΙΘΑΝΟ !

Η λογική - θεωρητική - αναμενόμενη - σωστή "σειρά" σχεδιασμού είναι:

  • 1. Ακτομηχανική μελέτη
Σκοπός της είναι ο προσδιορισμός της σωστής θέσης, της σωστής διεύθυνσης και των σωστών διαστάσεων (μήκος και πλάτος) ενός μόλου προκειμένου να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα. Φυσικά οι εναλλακτικές είναι αμέτρητες, αφού δεν είναι καν δεσμευτική η ύπαρξη ενός και μόνο μόλου. Μπορεί δηλαδή μέσα από τη μελέτη να αποδειχθεί ότι είναι αποτελεσματικότερη μία συστοιχία μόλων - κυματοθραυστών, με διαφορετικές μεταξύ τους διευθύνσεις. Σε αυτό μάλιστα το στάδιο κρίνεται η εμπειρία και η ευρηματικότητα του μηχανικού - μελετητή. Όλα αυτά γίνονται με δεδομένες τις καιρικές συνθήκες της περιοχής, τα βυθομετρικά στοιχεία του όρμου, τις επιρροές του χειμάρρου, τις ρευματομετρήσεις των θαλάσσιων ρευμάτων της περιοχής κ.λπ.

  • 2. Σχεδιασμός - Τεχνική Έκθεση.

Με οδηγό πλέον την ακτομηχανική μελέτη μπορεί να σχεδιασθεί λεπτομερέστερα το όποιο λιμενικό έργο, λαμβάνοντας υπόψη και τα ύψη κύματος. Έτσι καθορίζεται πλέον αυστηρά και με ακρίβεια η μορφή του έργου, τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν, τα στάδια κατασκευής, οι ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις του κ.λπ.

  • 3. Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.)

Αυτή συνήθως γίνεται παράλληλα και σε συνεργασία με τα δύο προηγούμενα στάδια και τελικά έρχεται να "επιβεβαιώσει" στην ουσία την ορθότητα των δύο προηγούμενων μελετών ως προς τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις τους. Σκοπός της είναι να επισημάνει και να παρατηρήσει τις επιπτώσεις που θα έχει το έργο στο φυσικό, το οικονομικό, το πολιτιστικό και το "κοινωνικό" περιβάλλον. Μέσα από αυτή τη μελέτη προτείνονται αλλαγές στο σχεδιασμό, εάν χρειάζεται προκειμένου να μην επηρεάζεται αρνητικά το όποιο περιβάλλον.

Δυστυχώς η προχειρότητα αυτής της -υποτίθεται- "νέας μελέτης" ξεπέρασε κάθε όριο αφού:

  • Με βάση τις ημερομηνίες που θα δούμε πρώτα από όλες έγινε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) !!!!

Και αν αναρωτιέστε "πώς είναι δυνατόν να συμβεί αυτό", αφού δεν υπήρχε ούτε καν η ακτομηχανική μελέτη...μαντέψτε: Οι πολιτικάντηδες - "εργοδότες" του "μελετητή", του έδωσαν ως δεδομένα το σχέδιο, τις διαστάσεις, την Τεχνική Έκθεση, ακόμα και τον προϋπολογισμό της ΠΑΛΙΑΣ "δήθεν - μελέτης" του 1999 που είδαμε παραπάνω !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Έτσι ο κ. Τζούφλας (αυτό είναι το όνομα του μελετητή), έκανε την Μ.Π.Ε. με δεδομένα άλλης μελέτης, χωρίς να ενδιαφέρεται για την ουσία του πράγματος.

  • Ταυτόχρονα, ανέθεσαν σε μελετητές να κάνουν ακτομηχανική μελέτη, με μετεορολογικά δεδομένα, βυθομετρήσεις κ.λπ. αμφιβόλου ποιότητας και αξιοπιστίας, αλλά το κυριότερο, με ΔΕΔΟΜΕΝΟ ΤΟ ΜΗΚΟΣ, ΤΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΜΟΛΟΥ της μελέτης του 1999 !!!!

Αντί δηλαδή να πουν οι μελετητές πού και πώς (με ποια διεύθυνση) θα μπει ο μόλος, τους το όρισαν οι..."εργοδότες" τους και το μόνο που ζήτησαν από τους "μελετητές" ήταν να κάνουν την προσομοίωση όσο και να βγουν τα αποτελέσματα και χωρίς να κοιτάξουν εναλλακτικές θέσεις και διευθύνσεις του μόλου !!!!!!!


  • Τελευταία και καταϊδρωμένα έγιναν τα σχέδια.
Όπως καταλαβαίνετε η διαδικασία έγινε παντελώς ανάποδα, ανορθόδοξα και έτσι ήταν αδύνατο να φέρει αποτέλεσμα.

Στην ουσία δηλαδή, δεν μελετήθηκε ΤΙΠΟΤΑ για άλλη μία φορά.


Απλώς επανασχεδίασαν τη μελέτη του 1999 και προσθεσαν σε αυτή μία περιβαλλοντική και μία ακτομηχανική μελέτη για το "θεαθήναι". "Μελετητές" στην ουσία ήταν οι πολιτικοί-πολιτικάντηδες, οι οποίοι ήταν είτε υπάλληλοι του ΟΤΕ, είτε της ΔΕΗ, είτε απλοί ηλεκτρολόγοι. Οι επιστήμονες μελετητές προκειμένου να πάρουν τα χρήματα, ήταν πειθήνια εκτελεστικά όργανα. Έχοντας δε και το "ψυχολογικό άλλωθι" ότι "στην Ελλάδα όλα έτσι γίνονται και πως τίποτα δε θα αλλάξει", εκτιμούμε πως δεν θα είχαν ούτε καν τύψεις για την καθ' όλα αντι-επιστημονική και αντι-κοινωνική στάση τους.

Την εξουσία όμως και τους "παράγοντες" δεν την ενδιέφερε το ουσιαστικό, δηλαδή η επίλυση των προβλημάτων που υπήρχαν και υπάρχουν με τον αυθαίρετο "μεγάλο μόλο" του 1970. Τους ενδιέφερε μόνο "να πέσουν λεφτά στον τόπο", "να φανεί ότι γίνεται έργο" (να μαζέψουν ψήφους). Αν το έργο "κατέληγε" προβληματικό και επιζήμιο τους ήταν παντελώς αδιάφορο. Εξάλλου........έχει ο Θεός (και η Ευρωπαϊκή Ένωση) κι άλλα χρήματα για νέα έργα - νέους ψήφους, που θα "ξαναδιορθώνουν" τα παλιά. Αδυνατούν δυστυχώς να καταλάβουν ότι μερικά λάθη δεν διορθώνονται....τουλάχιστον σε αυτή τη ζωή.

ΓΙΑΤΙ ΕΓΙΝΑΝ ΟΛΑ ΑΝΑΠΟΔΑ;;

Ε, λοιπόν μέσα σε αυτόν τον παραλογισμό, υπάρχει μία δόση "λογικής" όχι όμως και της "ορθής λογικής". Όλη αυτή η διαδικασία έγινε ανάποδα για τους ακόλουθους λόγους:

Πρώτον και Κύριον:
Οι πολιτικοί (Νομάρχης, Έπαρχος, Δήμαρχοι κ.λπ.) είναι άσχετοι με τεχνικά ζητήματα και ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΘΕΣΗ ΝΑ ΑΝΤΙΛΗΦΘΟΥΝ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ.

Δεν αντιλαμβάνονται δηλαδή ότι πρέπει να γίνουν πολλές και σωστές ρευματομετρήσεις, να μετρηθεί και να ληφθεί υπόψη η παροχή του χειμάρου, να ληφθούν πρόσφατα μετεορολογικά δεδομένα από την περιοχή και μετά να γίνει μία εμπεριστατομένη ακτομηχανική μελέτη για να βρεθεί πια είναι η καλύτερη (όχι απλώς σωστή) θέση, διεύθυνση και διαστάσεις του λιμενικού έργου που χρειάζεται να γίνει.

Δευτερον και Σοβαρότερον:
Δυστυχώς στη Χώρα αυτή, δεν συναντώνται εύκολα μηχανικοί -ειδικά μηχανικοί που μελετούν Δημόσια Έργα - που να φέρνουν "αντίρρηση" σε όσα τους προστάζει η πολιτική εξουσία να σχεδιάσουν.

Κάτι τέτοιο είναι αναμενόμενο στις εποχές που ζούμε μιας και το χρήμα είναι η απόλυτη "αρχή". Αν δηλαδή ο μηχανικός "φέρει" αντίρρηση και αντιπροτείνει κάτι άλλο, συνήθως ο πολιτικός "χάνει ψήφους" επειδή αυτό που προτείνει ο μηχανικός "δεν πουλάει" ή δεν είναι αυτό που "ζήτησε ο λαός" (άσχετα με το αν είναι πιο λειτουργική η πρόταση του μηχανικού). Επομένως αυτός ο "μηχανικός-αντιρρησίας" δε θα πάρει τη δουλειά και ίσως και να κακοχαρακτηριστεί - αν είναι εγκάθετος- από τον εκάστοτε πολιτικό, ο οποίος θα "μεταφέρει" τη δυσαρέσκειά του και στους..."συντρόφους" του. Έτσι, τουλάχιστον τα 50000 € της μελέτης θα τα πάρει ο επόμενος μελετητής που ΔΕΝ θα φέρει αντίρρηση στον παραλογισμό της ανειδίκευτης πολιτείας (σε αυτά δεν προσμετρώνται οι επόμενες "δουλειές" που θα χάσει ο αντιρρησίας μηχανικός, εξαιτίας της στάσης του)

Άρα γιατί να φέρει αυτός αντίρρηση;


Δυστυχώς οι περισσότεροι έτσι σκέφτονται, γιατί έχουν να θρέψουν παιδιά, γιατί δεν έχουν ισχυρές ηθικές αξίες και κοινωνικές ευαισθησίες. Και έτσι:

  • Θέλουν οι πολιτικάντηδες λιμάνι 5μ ύψος; Οι μελετητές θα το κάνουν.
  • Θέλουν οι πολιτικάντηδες λιμάνι που να ξεφορτώνουν ταυτόχρονα 5 πλοία, ενώ η πόλη δεν είναι σε θέσει να δεχθεί ταυτόχρονα τόσα αυτοκίνητα γιατί ο δρόμος αμέσως μετά το τέλος του λιμανιού είναι ένας και έχει πλάτος μόλις 5μ. και στην ουσία τα πλοία δε θα μπορούν να αδειάσουν αφού θα υπάρχει μποτιλιάρισμα μέχρι την μπουκαπόρτα τους ; Οι μελετητές ΔΕ ΘΑ ΒΓΑΛΟΥΝ ΑΧΝΑ ΚΑΙ ΘΑ ΤΟ ΚΑΝΟΥΝ (βλ. παρολίγον ΝΕΟ λιμάνι Χώρας Νάξου).
  • Θέλουν οι πολιτικάντηδες αεροδρόμιο σε περιοχή που δεν υπάρχει καθόλου οδικό δίκτυο; Οι μελετητές θα το κάνουν κι αυτό! (Το ότι μετά θα ψάχνουν οι πολιτικάντηδες άλλα λεφτά για να φτιάξουν δρόμο μόνο για να πηγαίνει στο αεροδρόμιο, είναι ανεξάρτητο θέμα).
Τρίτον και Πρακτικότερον: Με δεδομένους τους δύο προηγούμενους λόγους και με κίνδυνο (με την "προκοπή" που τους δέρνει) να μην προλάβουν ούτε το Γ' ΚΠΣ οι πολιτικάντηδες της Νάξου σκέφτηκαν το εξής απίθανο:

"Η Μελέτη του 1999 μπορεί να μην "πρόκοψε", αλλά καταφέραμε και έχουμε στα χέρια μας ένα πολύ σημαντικό χαρτί, που ΑΝ ΔΕΝ ΤΟ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΤΟΥΜΕ και ξεκινήσουμε τις μελέτες από την αρχή για να γίνουν σωστά, θα χάσουμε περίπου 10 μήνες !!!"

Αυτό σκέφτηκαν και κατέληξαν σε αυτά τα έκτροπα που θα δείτε παρακάτω.
Αναρωτιέστε ποιο χαρτί είναι αυτό στο οποίο αναφέρονται;

Μα φυσικά είναι το χαρτί της Περιφέρειας που σας δείξαμε λίγο πιο πάνω και το οποίο μιλά για Προέγκριση Χωροθέτησης και ισχύει για 5 χρόνια από την έκδοσή του!!!! Δηλαδή ισχύει μέχρι τις 15-11-2004 !!!!


Προκειμένου λοιπόν να κερδίσουν χρόνο, χρησιμοποίησαν τα άχρηστα-επικίνδυνα σχέδια και δεδομένα της "δήθεν μελέτης" του 1999 για να φτιάξουν Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και Ακτομηχανική Μελέτη ΠΡΙΝ ΤΟΝ ΝΟΕΜΒΡΙΟ ΤΟΥ 2004 !!!!!

Ας δούμε λοιπόν όλα αυτά με ντοκουμέντα....